´ëÇÑ¿¹¼ö±³ Àå·Îȸ â¹®±³È¸(WINDOW CHURCH)

ȨÀ¸·Î ⸳µ¿¿µ»ó ±³È¸¾È³» ÁÖº¸ ±³¿ªÀÚ¼Ò°³ ¼³±³µ¿¿µ»ó ¼³±³¿ø°í ÀÚ·á½Ç³ª´®¹æ ±³È¸¾Ù¹ü ¼¼·Ê
 ·Î±×ÀΠȸ¿ø°¡ÀÔ  

 

Á¦ ¸ñ

Á¦2Â÷ ·ÎÀÜ´ëȸ: ¸¶´Ò¶ó¼±¾ð¹®(¿ø¹®)

ÀÛ¼ºÀÚ

À¯ÀºÈ£

ȨÆäÀÌÁö

http://

´Ù¿î·Îµå

1989small.jpg



Á¦2Â÷ ·ÎÀÜ´ëȸ: ¼¼°èº¹À½ÁÖÀÇ ±¹Á¦´ëȸ(Lausanne II : International Congress on World Evangelization)  
    
1974³â 7¿ù, ½ºÀ§½º ·ÎÀÜ¿¡¼­ Á¦1Â÷ ¼¼°èº¹À½ÁÖÀÇ ±¹Á¦´ëȸ°¡ °³ÃֵǾú´Ù. ±×¸®°í ÀÌ ´ëȸ´Â ·ÎÀÜ ¾ð¾à(the Lausanne Covenant)À» ¹ßÇ¥Çß´Ù. 1989³â 7¿ù ¾à 170°³±¹¿¡¼­ 3,000¿©¸íÀÌ °°Àº ¸ñÀûÀ¸·Î ¸¶´Ò¶ó¿¡ ¸ð¿© Á¦2Â÷ ·ÎÀÜ´ëȸ¸¦ °³ÃÖÇϸ鼭 ¸¶´Ò¶ó ¼±¾ð¹®À» ¹ßÇ¥ÇÏ°Ô µÇ¾ú´Ù. ¸¶´Ò¶ó ¼±¾ð¹®Àº À̹ø ´ëȸÀÇ µÎ °³ÀÇ ÁÖÁ¦ÀΠ''±×¸®½ºµµ²²¼­ ¿À½Ç ¶§±îÁö ±×¸¦ ¼±Æ÷Ç϶ó''¿Í ''¿Â ±³È¸°¡ ¿Â ¼¼»ó¿¡ ¿ÂÀüÇÑ º¹À½À» ÀüÇ϶ó´Â ºÎ¸§''¿¡ ±âÃÊÇÏ¿© ÀÛ¼ºµÇ¾ú´Ù. 

Á¦ 1 ºÎ´Â 21°³ Ç׸ñÀÇ ½Å¾ÓÀû °í¹é(affirmations)À¸·Î ±¸¼ºµÇ¾úÀ¸¸ç, Á¦ 2 ºÎ´Â 12Ç׸ñÀ¸·Î ÁÖÁ¦¸¦ ¼³¸íÇÏ¿´´Ù. 

¾Æ·¡´Â ¿ø¹®ÀÔ´Ï´Ù.

The Manila Manifesto        
THE TWENTY-ONE AFFIRMATIONS 
of the Manila Manifesto 
1.We affirm our continuing commitment to the Lausanne Covenant as the 
basis of our cooperation in the Lausanne movement. 

2.We affirm that in the Scriptures of the Old and New Testaments God has 
given us an authoritative disclosure of his character and will, his redemptive 
acts and their meaning, and his mandate for mission. 

3.We affirm that the biblical gospel is God's enduring message to our world,
 and we determine to defend, proclaim and embody it. 

4. We affirm that human beings, though created in the image of God, are 
sinful and guilty, and lost without Christ, and that this truth is a necessary
 preliminary to the gospel. 

5. We affirm that the Jesus of history and the Christ of glory are the same
 person, and that this Jesus Christ is absolutely unique, for he alone is God
 incarnate, our sin-bearer, the conqueror of death and the coming judge. 

6. We affirm that on the cross Jesus Christ took our place, bore our sins and
died our death and that for this reason alone God freely forgives those who 
are brought to repentance and faith. 

7. We affirm that other religions and ideologies are not alternative paths to
 God, and that human spirituality, if unredeemed by Christ, leads not to God
 but to judgment, for Christ is the only way.

8. We affirm that we must demonstrate God's love visibly by caring for those
 who are deprived of justice, dignity, food and shelter. 

9. We affirm that the proclamation of God's kingdom of justice and peace
 demands the denunciation of all injustice and oppression, both personal and
 structural we will not shrink from this prophetic witness. 

10. We affirm that the Holy Spirit's witness to Christ is indispensable to
 evangelism, and that without this supernatural work neither new birth nor
 new life is possible. 

11. We affirm that spiritual warfare demands spiritual weapons, and that we
 must both preach the word in the power of the Spirit, and pray constantly
 that we may enter into Christ's victory over the principalities and powers of
 evil. 

12. We affirm that God has committed to the whole church and every
 member of it the task of making Christ known throughout the world we long
 to see all lay and ordained persons mobilized and trained for this task. 

13. We affirm that we who claim to be members of the Body of Christ must
 transcend within our fellowship the barriers of race, gender and class.

14. We affirm that the gifts of the Spirit are distributed to all God's people,
 women and men, and that their partnership in evangelization must be
 welcomed for the common good. 

15. We affirm that we who proclaim the gospel must exemplify it in a life of
 holiness and love otherwise our testimony loses its credibility. 

16. We affirm that every Christian congregation must turn itself outward to
 its local community in evangelistic witness and compassionate service. 

17. We affirm the urgent need for churches, mission agencies and other
 Christian organizations to cooperate in evangelism and social action,
 repudiating competition and avoiding duplication. 

18. We affirm our duty to study the society in which we live, in order to
 understand its structures, values and needs, and so develop an appropriate
 strategy of mission. 

19. We affirm that world evangelization is urgent and that the reaching of
 unreached peoples is possible. So we resolve during the last decade of the
 twentieth century to give ourselves to these tasks with fresh determination. 

20. We affirm our solidarity with those who suffer for the gospel, and will
 seek to prepare ourselves for the same possibility. We will also work for
 religious and political freedom everywhere. 

21. We affirm that God is calling the whole church to take the whole gospel
 to the whole world. So we determine to proclaim it faithfully, urgently and
 sacrificially until he comes. 

A. THE WHOLE GOSPEL 
The gospel is the good news of God's salvation from the power of evil, the
 establishment of his eternal kingdom and his final victory over everything
 which defies his purpose. In his love God purposed to do this before the
 world began and effected his liberating plan over sin, death and judgment
 through the death of our Lord Jesus Christ. It is Christ who makes us free,
 and unites us in his redeemed fellowship. (Col 2:15 1. Co 15:24-28 Eph.
 1:4 Col. 1:19 Tit. 2:14) 

1. OUR HUMAN PREDICAMENT 
We are committed to preaching the whole gospel, that is, the biblical gospel
in its fullness. In order to do so, we have to understand why beings need it.
 
Men and women have an intrinsic dignity and worth, because they were
 created in God's likeness to know, love and serve him. But now through sin
every part of their humanness have been distorted. Human beings have
 become self-centered, self-serving rebels, who do not love God or their
 neighbour as they should. In consequence, they are alienated both from their
 Creator and from the rest of his creation, which is the basic cause of the
 pain, disorientation and loneliness which so many people suffer today. Sin
 also frequently erupts in anti-social behavior, in violent exploitation of
 others, and in a depletion of the earth's resources of which God has made
 men and women his stewards. Humanity is guilty, without excuse, and on the
 broad road which leads to destruction. 

Although God's image in human beings has been corrupted, they are still
 capable of loving relationships, noble deeds and beautiful art. Yet even the
 finest human achievement is fatally flawed and cannot possibly fit anybody
 to enter God's presence. Men and women are also spiritual beings, but
 spiritual practice and self-help techniques can at the most alleviate felt
 needs they cannot address the solemn realities of sin, guilt and judgment.
 Neither human religion, nor human righteousness, nor sociopolitical programs
 can save people. Self-salvation of every kind is impossible. Left to
 themselves, human beings are lost forever. 

So we repudiate false gospels which deny human sin, divine judgment, the
 deity and incarnation of Jesus Christ, and the necessity of the cross and
 resurrection. We also reject half-gospels, which minimize sin and confuse
 God's grace with human self-effort. We confess that we ourselves have 
sometimes trivialized the gospel. But we determine in our evangelism to
 remember God's radical diagnosis and his equally radical remedy. (Ac. 2:27 
Ge. 1:26,27 Ro. 3:9-18 2 Ti. 3:2-4 Ge. 3:17-24 Ro. 1:29-31 Ge. 1:26,
 28 2:15 Ro. 1:20 2:1 3:19 Mt. 7:13 Mt. 5:46 7:11 1 Ti. 6:16 Ac.
 17:22-31 Ro. 3:20 Eph. 2:1-3 Gal. 1:6-9 2 Co. 11:2-4 1 Jn. 2:22, 23 
4:1-3 1 Co 15:3,4 Jer. 6:14 8:11) 

2. GOOD NEWS FOR TODAY 
We rejoice that the living God did not abandon us to our lostness and
 despair. In his love he came after us in Jesus Christ to rescue and remake
 us. So the good news focuses on the historic person of Jesus, who came
 proclaiming the kingdom of God and living a life of humble service, who died
 for us, becoming sin and a curse in our place, and whom God vindicated by
 raising him from the dead. To those who repent and believe in Christ, God
 grants a share in the new creation. He gives us new life, which includes the
 forgiveness of our sins and the indwelling, transforming power of his Spirit.
 He welcomes us into his new community, which consists of people of all 
races, nations and cultures. And he promises that one day we will enter his 
new world, in which evil will be abolished, nature will be redeemed, and God
 will reign forever. 

This good news must be boldly proclaimed, wherever possible, in church and
 in public halls, on radio and television, and in the open air, because it is
 God's power for salvation and we are under obligation to make it known. In
 our preaching we must faithfully declare the truth which God has revealed in
 the Bible and struggle to relate it to our own context. 

We also affirm that apologetics, namely "the defence and confirmation of the
 gospel", is integral to the biblical understanding of mission and essential for
 effective witness in the modern world. Paul "reasoned" with people out of
 the Scriptures, with a view to "persuading" them of the truth of the gospel.
 So must we. In fact, all Christians should be ready to give a reason for the
 hope that is in them. 

We have again been confronted with Luke's emphasis that the gospel is good
 news for the poor and have asked ourselves what this means to the majority
 of the world's population who are destitute, suffering or oppressed. We have
 been reminded that the law, the prophets and the wisdom books, all the
 teaching and ministry of Jesus, all stress God's concern for the materially
 poor and our consequent duty to defend and care for them. Scripture also
 refers to the spiritually poor who look to God alone for mercy. The gospel
 comes as good news to both. The spiritually poor, who, whatever their
 economic circumstances, humble themselves before God, receive by faith the
 free gift of salvation. There is no other way for anybody to enter the
 Kingdom of God. The materially poor and powerless find in addition a new
 dignity as God's children, and the love of brothers and sisters who struggle
 with them for their liberation from everything which demeans or oppresses
 them. 

We repent of any neglect of God's truth in Scripture and determine both to
 proclaim and to defend it. We also repent where we have been indifferent to
 the plight of the poor, and where we have shown preference for the rich
, and we determine to follow Jesus in preaching good news to all people by
 both word and deed. (Eph. 22:4, Lk. 15 1910 Ac. 8:35 Mk. 1:14, 15 2
 Co. 5:21 Gal. 3:13 Ac. 2:23,24 2 Co. 5:17 Ac. 2:38,39 Eph. 2:11-19 Rev.
 21:1-5 22:1-5 Eph. 6:19,20 2 Ti. 4:2 Ro. 1:14-16 Jer. 23:28 Php. 1:7
 Ac. 18:4 19:8-9 2 Co. 5:11 1 Pe. 3:15 Lk. 4:18 6:20 7:22 Dt. 15:7-11
 Am. 2:6,7 Zec. 7:8-10 Pr. 21:13 Zep. 3:12 Mt. 5:3 Mk. 10:15 1 Jn. 3:1
 Ac. 2:44,45 4:32-35) 

3. THE UNIQUENESS OF JESUS CHRIST 
We are called to proclaim Christ in an increasingly pluralistic world. There is
 a resurgence of old faiths and a rise of new ones. In the first century too
 there were "many gods and many lords". Yet the apostles boldly affirmed
 the uniqueness, indispensability and centrality of Christ. We must do the
 same. 

Because men and women are made in God's image and see in the creation
 traces of its Creator, the religions which have arisen do sometimes contain
 elements of truth and beauty. They are not, however, alternative gospels.
 Because human beings are sinful, and because "the whole world is under the
 control of the evil one", even religious people are in need of Christ's
 redemption. We, therefore, have no warrant for saying that salvation can be
 found outside Christ or apart from an explicit acceptance of his work
 through faith. 

It is sometimes held that in virtue of God's covenant with Abraham, Jewish
 people do not need to acknowledge Jesus as their Messiah. We affirm that
 they need him as much as anyone else, that it would be a form of
 anti-Semitism, as well as being disloyal to Christ, to depart from the New
 Testament pattern of taking the gospel to "the Jew first...". We therefore
 reject the thesis that Jews have their own covenant which renders faith in
 Jesus unnecessary. 

What unites us is our common convictions about Jesus Christ. We confess
 him as the eternal Son of God who became fully human while remaining fully
 divine, who was our substitute on the cross, bearing our sins and dying our
 death, exchanging his righteousness for our unrighteousness, who rose
 victorious in a transformed body, and who will return in glory to judge the
 world. He alone is the incarnate Son, the Saviour, the Lord and the Judge,
 and he alone, with the Father and the Spirit, is worthy of worship, faith and
 obedience of all people. There is only one gospel because there is only one
 Christ, who because of his death and resurection is himself the only way of
 salvation. We therefore reject both the relativism which regards all religions
 and spiritualities as equally valid approaches to God, and the syncretism
 which tries to mix faith in Christ with other faiths. 

Moreover, since God has exalted Jesus to the highest place, in order that
 everybody should acknowledge him, this also is our desire. Compelled by
 Christ's love, we must obey Christ's Great Commission and love his lost
 sheep, but we are especially motivated by "jealousy" for his holy name, and
 we long to see him receive the honour and glory which are due to him. 

In the past we have sometimes been guilty of adopting towards adherents of
 other faiths attitudes of ignorance, arrogance, disrespect and even hostility.
 We repent of this. We nevertheless are determined to bear a positive and
 uncompromising witness to the uniqueness of our Lord, in his life, death and
 resurrection, in all aspects of our evangelistic work including inter-faith
 dialogue. (1 Co. 8:5 Ps. 19:1-6 Ro. 1:19,20 Ac. 17:28 1 Jn. 5:19 Ac.
 10:1,2 11:14,18 15:8-9 Jn. 14:6 Ge. 12:1-3 17:1,2 Ro. 3:9 10:12 Ac.
 13:46 Ro. 1:16: 2:9,10 Ac. 13:38, 39 Jn. 1:1,14,18 Ro. 1:3,4 1 Pe. 2:24
 1 Co. 15:3 2 Co. 5:21 1 Co. 15:1-11 Mt. 25:31,32 Ac. 17:30, 31 Rev.
 5:11-14 Ac. 4:12 Php. 2:9-11 2 Co. 5:14 Mt. 28:19,20 Jn. 10:11,16 2
 Co. 11:2,3, 1 Ti. 2:5-7) 

4. THE GOSPEL AND SOCIAL RESPONSIBILITY 
The authentic gospel must become visible in the transformed lives of men
 and women. As we proclaim the love of God we must be involved in loving
 service, as we preach the Kingdom of God we must be committed to its
 demands of justice and peace. 

Evangelism is primary because our chief concern is with the gospel, that all 
people may have the opportunity to accept Jesus Christ as Lord and Saviour.
 Yet Jesus not only proclaimed the Kingdom of God, he also demonstrated its
 arrival by works of mercy and power. We are called today to a similar
 integration of words and deeds. In a spirit of humility we are to preach and
 teach, minister to the sick, feed the hungry, care for prisoners, help the
 disadvantaged and handicapped, and deliver the oppressed. While we
 acknowledge the diversity of spiritual gifts, callings and contexts, we also
 affirm that good news and good works are inseparable. 

The proclamation of God's kingdom necessarily demands the prophetic
 denunciation of all that is incompatible with it. Among the evils we deplore
 are destructive violence, including institutionalized violence, political
 corruption, all forms of exploitation of people and of the earth, the
 undermining of the family, abortion on demand, the drug traffic, and the
 abuse of human rights. In our concern for the poor, we are distressed by
 the burden of debt in the two-thirds world. We are also outraged by the
 inhuman conditions in which millions live, who bear God's image as we do. 

Our continuing commitment to social action is not a confusion of the kingdom
 of God with a Christianized society. It is, rather, a recognition that the
 biblical gospel has inescapable social implications. True mission should
 always be incarnational. It necessitates entering humbly into other people's
 worlds, identifying with their social reality, their sorrow and suffering, and
 their struggles for justice against oppressive powers. This cannot be done
 without personal sacrifices. 

We repent that the narrowness of our concerns and vision has often kept us
 from proclaiming the lordship of Jesus Christ over all of life, private and
 public, local and global. We determine to obey his command to "seek first
 the kingdom of God and his righteousness". (1 Th. 1:6-10 1 Jn. 3:17 Ro.
 14:17 Ro. 10:14 Mt. 12:28 1 Jn. 3:18 Mt. 25:34-46 Ac. 6:1-4 Ro.
 12:4-8 Mt. 5:16, Jer. 22:1-5 11-17 23:5-6 Am. 1:1-2,8 Is. 59 Lev. 25
 Job 24:1-12 Eph. 2:8-10 Jn. 17:18 20:21 Php. 2:5-8 Ac. 10:36 Mt. 6:33)

B. THE WHOLE CHURCH 
The whole gospel has to be proclaimed by the whole church. All the people
 of God are called to share in the evangelistic task. Yet without the Holy
 Spirit of God all their endeavors will be fruitless. 

5. GOD THE EVANGELIST 
The Scriptures declare that God himself is the chief evangelist. For the Spirit
 of God is the Spirit of truth, love, holiness and power, and evangelism is 
impossible without him. It is he who anoints the messenger, confirms the
 word, prepares the hearer, convicts the sinful, enlightens the blind, gives life
 to the dead, enables us to repent and believe, unites us to the Body of 
Christ, assures us that we are God's children, leads us into Christlike
 character and service, and sends us out in our turn to be Christ's witnesses.
 In all this the Holy Spirit's main preoccupation is to glorify Jesus Christ by
 showing him to us and forming him in us. 

All evangelism involves spiritual warfare with the principalities and powers of
 evil, in which only spiritual weapons can prevail, especially the Word and
 the Spirit, with prayer. We therefore call on all Christian people to be
 diligent in their prayers both for the renewal of the church and for the
 evangelization of the world. 

Every true conversion involves a power encounter, in which the superior
 authority of Jesus Christ is demonstrated. There is no greater miracle than
 this, in which the believer is set free from the bondage of Satan and sin,
 fear and futility, darkness and death. 

Although the miracles of Jesus were special, being signs of his Messiahship
 and anticipations of his perfect kingdom when all nature will be subject to
 him, we have no liberty to place limits on the power of the living Creator
 today. We reject both the skepticism which denies miracles and the
 presumption which demands them, both the timidity which shrinks from the
 fullness of the Spirit and the triumphalism which shrinks from the weakness
 in which Christ's power is made perfect. 

We repent of all self-confident attempts either to evangelize in our own
 strength or to dictate to the Holy Spirit. We determine in the future not to
 "grieve" or "quench" the Spirit, but rather to seek to spread the good news
 "with power, with the Holy Spirit and with deep conviction". (2 Co. 5:20 Jn.
 15:26,27 Lk. 4:18 1 Co. 2:4 Jn. 16:8-11 1 Co. 12:3 Eph. 2:5 1 Co.
 12:13 Ro. 8:16 Gal. 5:22,23 Ac. 1:8 Jn. 16:14 Gal. 4:19 Eph. 6:10-12 2
 Co. 10:3-5 Eph. 6:17 Eph. 6:18-20 2 Th. 3:1 Ac. 26:17,18 1 Th. 1:9-10
 Col. 1:13,14 Jn. 2:11 20:30,31 Jn. 11:25 1 Co. 15:20-28 Jer. 32:17 2 Ti.
 1:7 2 Co. 12:9,10 Jer. 17:5 Eph. 4:30 1 Th. 5:19 1 Th. 1:5) 

6. THE HUMAN WITNESS 
God the evangelist gives his people the privilege of being his "fellow
 workers". For, although we cannot witness without him, he normally chooses
 to witness through us. He calls only some to be evangelists, missionaries or
 pastors, but he calls his whole church and every member of it to be his
 witnesses. 

The privileged task of pastors and teachers is to lead God's people (laos)
 into maturity and to equip them for ministry. Pastors are not to monopolize
 ministries, but rather to multiply them, by encouraging others to use their
 gifts and by training disciples to make disciples. The domination of the laity
 by the clergy has been a great evil in the history of the church. It robs
 both laity and clergy of their God-intended roles, causes clergy breakdowns,
 weakens the church and hinders the spread of the gospel. More than that, it 
is fundamentally unbiblical. We therefore, who have for centuries insisted on
 "the priesthood of all believers" now also insist on the ministry of all
 believers. 

We gratefully recognize that children and young people enrich the church's
 worship and outreach by their enthusiasm and faith. We need to train them 
in discipleship and evangelism, so that they may reach their own generation
 for Christ. 

God created men and women as equal bearers of his image, accepts them
 equally in Christ and poured out his Spirit on all flesh, sons and daughters
 alike. In addition, because the Holy Spirit distributes his gifts to women as
 well as to men, they must be given opportunities to exercise their gifts. We
 celebrate their distinguished record in the history of missions and are
 convinced that God calls women to similar roles today. Even though we are
 not fully agreed what forms their leadership should take, we do agree about
 the partnership in world evangelization which God intends men and women
 to enjoy. Suitable training must therefore be made available to both. 

Lay witness takes place, by women and men, not only through the local
 church (see Section 8), but through friendships, in the home and at work.
 Even those who are homeless or unemployed share in the calling to be
 witnesses. 

Our first responsibility is to witness to those who are already our friends,
 relatives, neighbors, and colleagues. Home evangelism is also natural, both
 for married and single people. Not only should a Christian home commend
 God's standards of marriage, sex and family, and provide a haven of love
 and peace to people who are hurting, but neighbors who would not enter a
 church usually feel comfortable in a home, even when the gospel is
 discussed. 

Another context for lay witness is the workplace, for it is here most
 Christians spend half their waking hours, and work is a divine calling.
 Christians can commend Christ by word of mouth, by their consistent
 industry, honesty and thoughtfulness, by their concern for justice in the
 workplace, and especially if others can see from the quality of their daily
 work that it is done to the glory of God. 

We repent of our share in discouraging the ministry of laity, especially of
 women and young people. We determine in the future to encourage all
 Christ's followers to take their place, rightfully and naturally, as his
 witnesses. For true evangelism comes from the overflow of a heart in love
 with Christ. That is why it belongs to all his people without exception. (2
 Co. 6:1 Ac. 8:26-39 14:27 Eph. 4:11 Ac. 13:1-3 Ac. 1:8 8:1,4 Co. 1:28
 Eph. 4:11-12 Mt. 28:19 2 Ti. 2:2 1 Th. 5:12-15 1 Co. 12:4-7 Eph. 4:7
 Mt. 21:15,16 1 Ti. 4:12 Ge. 1:26-27 Gal. 3:28 Ac. 2: 17-18 1 Pe. 4:10
 Ro. 16:1-6,12 Php. 4:2,3 Mk. 5, 18-20 Lk. 5:27-32 Ac. 28:30,31 Ac.
 10:24,33 18:7, 8 24-261 Co. 7:17-24 Tit. 2:9,10 Col. 4:1 Col.
 3:17,23,24 Ac. 4:20) 

7. THE INTEGRITY OF THE WITNESSES 
Nothing commends the gospel more eloquently than a transformed life, and
 nothing brings it into disrepute so much as personal inconsistency. We are
 charged to behave in a manner that is worthy of the gospel of Christ, and
 even to "adorn" it, enhancing its beauty by holy lives. For the watching
 world rightly seeks evidence to substantiate the claims which Christ's
 disciples make for him. A strong evidence is our integrity. 

Our proclamation that Christ died to bring us to God appeals to people who
 are spiritually thirsty, but they will not believe us if we give no evidence of
 knowing the living God ourselves, or if our public worship lacks reality and
 relevance. 

Our message that Christ reconciles alienated people to each other rings true
 only if we are seen to love and forgive one another, to serve others in
 humility, and to reach out beyond our own community in compassionate,
 costly ministry to the needy. 

Our challenge to others to deny themselves, take up their cross and follow
 Christ will be plausible only if we ourselves have evidently died to selfish
 ambition, dishonesty and covetousness, and are living a life of simplicity,
 contentment and generosity. 

We deplore the failures in Christian consistency which we see in both
 Christians and churches: material greed, professional pride and rivalry,
 competition in Christian service, jealousy of younger leaders, missionary
 paternalism, the lack of mutual accountability, the loss of Christian standards
 of sexuality, and racial, social and sexual discrimination. All this is 
worldliness, allowing the prevailing culture to subvert the church instead of 
the church challenging and changing the culture. We are deeply ashamed of 
the times when, both as individuals and in our Christian communities, we
 have affirmed Christ in word and denied him in deed. Our inconsistency
 deprives our witness of credibility. We acknowledge our continuing struggles 
and failures. But we also determine by God's grace to develop integrity in 
ourselves and in the church. (2 Co. 6:3,4 Php. 1:27 Tit. 2:10 Col. 4:5,6 Pr.
 11:3 1 Pe. 3:18 1 Jn. 1:5,6 1 Co. 14:25,26 Eph. 2:14-18 Eph. 4:31-5:2 
Gal. 5:13 Lk. 10:29-37 Mk. 8:34 Mt. 6:19-21 31-33 1 Ti. 6:6-10,17,18 
Ac. 5:1-11 Php. 1:15-17 1 Co. 5:1-13 Jas. 2:1-4 1 Jn. 2:15-17, Mt. 5:13 
Mt. 7:21-23 1 Jn. 2:4 Eph. 4:1) 

8. THE LOCAL CHURCH 
Every Christian congregation is a local expression of the Body of Christ and
 has the same responsibilities. It is both "a holy priesthood" to offer God the
 spiritual sacrifices of worship and "a holy nation" to spread abroad his
 excellences in witness. The church is thus both a worshipping and a
 witnessing community gathered and scattered, called and sent. Worship and
 witness are inseparable. 

We believe that the local church bears a primary responsibility for the spread
 of the gospel. Scripture suggests this in the progression that "our gospel
 came to you" and then "rang out from you". In this way, the gospel creates
 the church which spreads the gospel which creates more churches in a
 continuous chain-reaction. Moreover, what Scripture teaches, strategy
 confirms. Each local church must evangelize the district in which it is
 situated, and has the resources to do so. 

We recommend every congregation to carry out regular studies not only of
 its own membership and program but of its local community in all its
 particularity, in order to develop appropriate strategies for mission. Its
 members might decide to organize a visitation of their whole area, to
 penetrate for Christ a particular place where people assemble, to arrange a
 series of evangelistic meetings, lectures or concerts, to work with the poor
 to transform a local slum, or plant a new church in a neighboring district or
 village. At the same time, they must not forget the church's global task. A
 church which sends out missionaries must not neglect its own locality, and a
 church which evangelizes its neighborhood must not ignore the rest of the
 world. 

In all this each congregation and denomination should, where possible, work
 with others, seeking to turn any spirit of competition into one of 
cooperation. Churches should also work with para-church organizations
, especially in evangelism, discipling and community service, for such
 agencies are part of the Body of Christ, and have valuable, specialist 
expertise from which the church can greatly benefit. 

The church is intended by God to be a sign of his kingdom, that is, an
 indication of what human community looks like when it comes under his rule
 of righteousness and peace. As with individuals, so with churches, the gospel
 has to be embodied if it is to be communicated effectively. It is through our
 love for one another that the invisible God reveals himself today, especially
 when our fellowship is expressed in small groups, and when it transcends
 the barriers of race, rank, sex and age which divide other communities. 

We deeply regret that many of our congregations are inward-looking,
 organized for maintenance rather than mission, or preoccupied with
 church-based activities at the expense of witness. We determine to turn our 
churches inside out, so that they may engage in continuous outreach, until the 
Lord adds to them daily those who are being saved. (1 Co. 12:27 1 Pe
. 2:5,9 Jn. 17:6,9,11,18 Php. 2:14-16 1 Th. 1:5,8 Ac. 19:9,10 Col. 1:3-8
 Ac. 13:1-3 14:26-28 Php. 1:27 Lk. 12:32 Ro. 14:17 1 Th. 1:8-10 1 Jn.
 4:12 Jn. 13:34,35 17:21,23Gal. 3:28 Col. 3:11 Ac. 2:47) 

9. COOPERATING IN EVANGELISM 
Evangelism and unity are closely related in the New Testament. Jesus prayed
 that his people's oneness might reflect his own oneness with the Father, in
 order that the world might believe in him, and Paul exhorted the Philippians
 to "contend as one person for the faith of the gospel". In contrast to this
 biblical vision, we are ashamed of the suspicions and rivalries, the
 dogmatism over non-essentials, the power-struggles and empire-building
 which spoil our evangelistic witness. We affirm that co-operation in
 evangelism is indispensable, first because it is the will of God, but also
 because the gospel of reconciliation is discredited by our disunity, and
 because, if the task of world evangelization is ever to be accomplished, we
 must engage in it together. 

"Cooperation" means finding unity in diversity. It involves people of different
 temperaments, gifts, calling and cultures, national churches and mission
 agencies, all ages and both sexes working together. 

We are determined to put behind us once and for all, as a hangover from the
 colonial past, the simplistic distinction between First World sending and
 Two-Third World receiving countries. For the great new fact of our era is
 the internationalization of missions. Not only are a large majority of all
 evangelical Christians now non-western, but the number of Two-Thirds
 World missionaries will soon exceed those from the West. We believe that
 mission teams, which are diverse in composition but united in heart and
 mind, constitute a dramatic witness to the grace of God. 

Our reference to "the whole church" is not a presumptuous claim that the
 universal church and the evangelical community are synonymous. For we
 recognize that there are many churches which are not part of the
 evangelical movement. Evangelical attitudes to the Roman Catholic and
 Orthodox Churches differ widely. Some evangelicals are praying, talking,
 studying Scripture and working with these churches. Others are strongly
 opposed to any form of dialogue or cooperation with them. All are aware
 that serious theological differences between us remain. Where appropriate,
 and so long as biblical truth is not compromised,cooperation may be possible
in such areas as Bible translation, the study of contemporary theological and
 ethical issues, social work and political action. We wish to make it clear,
 however, that common evangelism demands a common commitment to the
 biblical gospel. 

Some of us are members of churches which belong to the World Council of
 Churches and believe that a positive yet critical participation in its work is
 our Christian duty. Others among us have no link with the World Council. All
 of us urge the World Council of Churches to adopt a consistent biblical
 understanding of evangelism. 

We confess our own share of responsibility for the brokenness of the Body
 of Christ, which is a major stumbling-block to world evangelization. We
 determine to go on seeking that unity in truth for which Christ prayed. We
 are persuaded that the right way forward towards closer cooperation is
 frank and patient dialogue on the basis of the Bible, with all who share our
 concerns. To this we gladly commit ourselves. (Jn. 17:20,21 Php. 1:27 Php.
 1:15,17 2:3,4 Ro. 14:1-15:2 Php. 1:3-5 Eph. 2:14-16 4:1-6 Eph. 4:6,7
 Ac. 20:4 Jn. 17:11, 20-23) 

C. THE WHOLE WORLD 
The whole gospel has been entrusted to the whole church, in order that it
 may be made known to the whole world. It is necessary, therefore, for us to
 understand the world into which we are sent. (Mk. 16:15) 

10. THE MODERN WORLD 
Evangelism takes place in a context, not in a vacuum. The balance between
 gospel and context must be carefully maintained. We must understand the
 context in order to address it, but the context must not be allowed to
 distort the gospel. 

In this connection we have become concerned about the impact of
 "modernity", which is an emerging world culture produced by industrialization
 with its technology and urbanization with its economic order. These factors 
combine to create an environment, which significantly shapes the way in
 which we see our world. In addition, secularism has devastated faith by
 making God and the supernatural meaningless urbanization has dehumanized
 life for many and the mass media have contributed to the devaluation of
 truth and authority, by replacing word with image. In combination, these
 consequences of modernity pervert the message which many preach and
 undermine their motivation for mission. 

In AD 1900 only 9% of the world's population lived in cities in AD 2000 it is
 thought that more than 50% will do so. This worldwide move into the cities
 has been called "the greatest migration in human history" it constitutes a
 major challenge to Christian mission. One the one hand, city populations are
 extremely cosmopolitan, so that the nations come to our doorstep in the
 city. Can we develop global churches in which the gospel abolishes the
 barriers of ethnicity? On the other hand, many city dwellers are migrant
 poor who are also receptive to the gospel. Can the people of God be
 persuaded to relocate into such urban poor communities, in order to serve
 the people and share in the transformation of the city? 

Modernization brings blessings as well as dangers. By creating links of
 communication and commerce around the globe, it makes unprecedented
 openings for the gospel, crossing old frontiers and penetrating closed
 societies, whether traditional or totalitarian. The Christian media have a
 powerful influence both in sowing the seed of the gospel and in preparing
 the soil. The major missionary broadcasters are committed to a gospel
 witness by radio in every major language by the year AD 2000. 

We confess that we have not struggled as we should to understand
 modernization. We have used its methods and techniques uncritically and so
 exposed ourselves to worldliness. But we determine in the future to take
 these challenges and opportunities seriously, to resist the secular pressures
 of modernity, to relate the lordship of Christ to the whole of modern culture,
 and thus to engage in mission in the modern world without worldliness in
 modern mission. (Ac. 13:14-41 14:14-17 17:22-31 Ro. 12:1,2) 

11. THE CHALLENGE OF AD 2000 AND BEYOND 
The world population today is approaching 6 billion. One third of them 
nominally confess Christ. Of the remaining four billion half have heard of him
 and the other half have not. In the light of these figures, we evaluate our
 evangelistic task by considering four categories of people. 

First, there is the potential missionary work force, the committed. In this
 century this category of Christian believers has grown from about 40 million 
in 1900 to about 500 million today, and at this moment is growing over twice
 as fast as any other major religious group. 

Secondly, there are the uncommitted. They make a Christian profession (they
 have been baptized, attend church occasionally and even call themselves
 Christians), but the notion of a personal commitment to Christ is foreign to
 them. They are found in all churches throughout the world. They urgently
 need to be re-evangelized. Thirdly, there are the unevangelized. These are
 people who have a minimal knowledge of the gospel, but have had no valid
 opportunity to respond to it. They are probably within reach of Christian
 people if only these will go to the next street, road, village or town to find
 them. 

Fourthly, there are the unreached. These are the two billion who may never
 have heard of Jesus as Savior, and are not within reach of Christians of
 their own people. There are, in fact, some 2,000 peoples or nationalities in
 which there is not yet a vital, indigenous church movement. We find it
 helpful to think of them as belonging to smaller "people groups" which
 perceive themselves as having an affinity with each other (e.g. a common
 culture, language, home or occupation). The most effective messengers to
 reach them will be those believers who already belong to their culture and
 know their language. Otherwise, cross-cultural messengers of the gospel will
 need to go, leaving behind their own culture and sacrificially identifying with
 the people they long to reach for Christ. 

There are now about 12,000 such unreached people groups within the 2,000
 larger peoples, so that the task is not impossible. Yet at present only 7% of 
all missionaries are engaged in this kind of outreach, while the remaining
 93% are working in the already evangelized half of the world. If this
 imbalance is to be redressed, a strategic redeployment of personnel will be
 necessary. 

A distressing factor that affects each of the above categories is that of
 inaccessibility. Many countries do not grant visas to self-styled missionaries
, who have no other qualification or contribution to offer. Such areas are not
 absolutely inaccessible, however. For our prayers can pass through every
 curtain, door and barrier. And Christian radio and television, audio and video
 cassettes, films and literature can also reach the otherwise unreachable. So
 can so-called ""tent-makers" who like Paul earn their own living. They
 travel in the course of their profession (e.g. business people, university
 lecturers, technical specialists and language teachers), and use every
 opportunity to speak of Jesus Christ. They do not enter a country under
 false pretenses, for their work genuinely takes them there it is simply that
 witness is an essential component of their Christian lifestyle, wherever they
 may happen to be. 

We are deeply ashamed that nearly two millennia have passed since the
 death and resurrection of Jesus, and still two-thirds of the world's
 population have not yet acknowledged him. On the other hand, we are
 amazed at the mounting evidence of God's power even in the most unlikely
 places of the globe. 

Now the year 2000 has become for many a challenging milestone. Can we
 commit ourselves to evangelize the world during the last decade of this
 millennium? There is nothing magical about the date, yet should we not do
 our best to reach this goal? Christ commands us to take the gospel to all
 peoples. The task is urgent. We are determined to obey him with joy and
 hope. (Ac. 18:1-4 20:34 Lk. 24:45-47) 

12. DIFFICULT SITUATIONS 
Jesus plainly told his followers to expect opposition. "If they persecuted me",
 he said, "they will persecute you also". He even told them to rejoice over
 persecution, and reminded them that the condition of fruitfulness was death. 

These predictions, that Christian suffering is inevitable and productive, have
 come true in every age, including our own. There have been many
 thousands of martyrs. Today the situation is much the same. We earnestly
 hope that glasnost and perestroika will lead to complete religious freedom in
 the Soviet Union and other Eastern bloc nations, and that Islamic and Hindu
 countries will become more open to the gospel. We deplore the recent brutal
 suppression of China's democratic movement, and we pray that it will not
 bring further suffering to the Christians. On the whole, however, it seems
 that ancient religions are becoming less tolerant, expatriates less welcome,
 and the world less friendly to the gospel. 

In this situation we wish to make three statements to governments which are
 reconsidering their attitude to Christian believers. 

First, Christians are loyal citizens, who seek the welfare of their nation. They
pray for its leaders, and pay their taxes. Of course, those who have
 confessed Jesus as Lord cannot also call other authorities Lord, and if
 commanded to do so, or to do anything which God forbids, must disobey.
 But they are conscientious citizens. They also contribute to their country's
 well-being by the stability of their marriages and their homes, their honesty
 in business, their hard work and their voluntary activity in the service of the 
handicapped and needy. Just governments have nothing to fear from
 Christians. 

Secondly, Christians renounce unworthy methods of evangelism. Though the
 nature of our faith requires us to share the gospel with others, our practice
 is to make an open and honest statement of it, which leaves the hearers
 entirely free to make up their own minds about it. We wish to be sensitive 
to those of other faiths, and we reject any approach that seeks to force 
conversion on them. 

Thirdly, Christians earnestly desire freedom of religion for all people, not just
 freedom for Christianity. In predominantly Christian countries, Christians are
 at the forefront of those who demand freedom for religious minorities. In 
predominantly non-Christian countries, therefore, Christians are asking for 
themselves no more than they demand for others in similar circumstances.
 The freedom to "profess, practice and propagate" religion, as defined in the
 Universal Declaration of Human Rights, could and should surely be a
 reciprocally granted right. 

We greatly regret any unworthy witness of which followers of Jesus may
 have been guilty. We determine to give no unnecessary offence in anything,
 lest the name of Christ be dishonored. However, the offence of the cross
 we cannot avoid. For the sake of Christ crucified we pray that we may be
 ready, by his grace, to suffer and even to die. Martyrdom is a form of
 witness which Christ has promised especially to honor. (Jn. 15:20 Mt. 5:12
 Jn. 12:24 Jer. 29:7 1 Ti. 2:1,2 Ro. 13:6,7 Ac. 4:19 5:29 2 Co. 4:1,2 2
 Co. 6:3 1 Co. 1:18,23 2:2 Php. 1:29 Rev. 2:13 6:9-11 20:4) 

CONCLUSION: PROCLAIM CHRIST UNTIL HE COMES 
"Proclaim Christ until he comes". That has been the theme of Lausanne II. Of
 course we believe that Christ has come he came when Augustus was
 Emperor of Rome. But one day, as we know from his promises, he will 
come again in unimaginable splendor to perfect his kingdom. We are
 commanded to watch and be ready. Meanwhile, the gap between his two
 comings is to be filled with the Christian missionary enterprise. We have
 been told to go to the ends of the earth with the gospel, and we have been
 promised that the end of the age will come only when we have done so.
 The two ends (of earth space and time) will coincide. Until then he has 
pledged to be with us. 

So the Christian mission is an urgent task. We do not know how long we
 have. We certainly have no time to waste. And in order to get on urgently
 with our responsibility, other qualities will be necessary, especially unity (we
 must evangelize together) and sacrifice (we must count and accept the cost).
 Our covenant at Lausanne was "to pray, to plan and to work together for
 the evangelization of the whole world". Our manifesto at Manila is that the
 whole church is called to take the whole gospel to the whole world,
 proclaiming Christ until he comes, with all necessary urgency, unity and
 sacrifice. (Lk. 2:1-7 Mk. 13:26,27 Mk. 13:32-37 Ac. 1:8 Mt. 24:14 Mt
. 28:20) 




     
Á¶È¸¼ö : 7027 , Ãßõ : 10 , ÀÛ¼ºÀÏ : 2008-07-02 , IP : 211.177.107.90  

             

 

ÄÚ¸àÆ®°¡ ¾ø½À´Ï´Ù.

name?    comment    password  

total : 9123019
today : 756
yesterday : 986